Welke competenties heb je als secretaresse nodig?

10 november 2022 | Blog, Martines tips

Martine Visser - Slabbers De Lange

Meestal begin je enthousiast aan je nieuwe baan. Je ziet kansen en mogelijkheden. En je wil laten zien wat je waard bent. Toch gebeurt het ook wel eens dat je werksituatie na verloop van tijd verandert. In mijn vorige blogs heb ik al een aantal tips gedeeld over hoe je een onprettige werksituatie zelf kunt verbeteren.

In deze blog wil ik het hebben over je competenties als secretaresse en je persoonlijke ontwikkeling. Zowel in je werk als buiten je werk. We zijn immers allemaal mens, veranderen door de jaren heen en hebben juist daardoor ook weer andere vaardigheden nodig. Vooral in het secretariële vakgebied waar tegenwoordig wordt verwacht dat de secretaresse of managementassistent de spin in het web van het team of organisatie is.

De hands on secretaresse

Nee, dit is geen preek voor eigen parochie en deze blog is niet voor carrièretijgers bedoeld. Maar, er moet mij iets van het hart… Mij valt namelijk op, en dit betreur ik(!), dat veel secretaresses over het algemeen weinig in zichzelf investeren als het aankomt op opleidingen en trainingen.

Veel van ons zijn echte ‘learners on the job’ en leren zichzelf praktische vaardigheden aan op het moment dat deze nodig zijn. Op zich een fantastische eigenschap, maar ook een gevaarlijke, omdat hierdoor jouw persoonlijke groei onderbelicht blijft. Ook is het aanleren van vaardigheden tijdrovend en loop je het risico jezelf niet de meest efficiënte of de optimale werkwijze aan te leren.

Welke competenties heb je nodig als secretaresse?

Ik ken geen vak dat de afgelopen jaren zo is veranderd als het ondersteunende, secretariële vak. Als je niet meegaat in deze ontwikkeling kun je hier nadelige gevolgen van ervaren. Als secretaresse heb je tegenwoordig veel verschillende competenties nodig. Waar een secretaresse vroeger vooral notuleerde, kopieën maakte en de koffie rondbracht, is een secretaresse anno nu het middelpunt van de organisatie. Enkele competenties die voor secretaresses nodig hebben, zijn:

  • uitstekende ict-vaardigheden;
  • overzicht kunnen houden;
  • communicatief vaardig;
  • en een goede teamspeler zijn.

Deze competenties heb je als secretaresse nodig is zowel jouw loopbaan binnen een bedrijf, als bij het vinden van een nieuwe baan. Last but not least, als je niet weet wat je competenties zijn en wat je qua kennis en kunde allemaal te bieden hebt dan is het lastig om jezelf op de juiste waarde te schatten.

Blijf je competenties als secretaresse ontwikkelen

Mijn advies: Neem jezelf, je vak en jouw carrière serieus en blijf je ontwikkelen. Volg trainingen, coaching of een opleiding. We zien een verschuiving in het vak van mbo naar hbo niveau. Zorg dat je trainingen en opleiding volgt zodat je cv jouw niveau onderbouwt en duidelijk jouw competenties als secretaresse laat zien. Het is jouw carrière, ga ervoor en haal er het beste uit. Je bent geweldig! Laat dat ook zien.

Wil je hier verder met mij over van gedachten wisselen of heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Bel of e-mail me gerust: martine@slabbersdelange.nl of 070 – 338 81 80.

Houd mijn posts in de gaten, want blog 7 volgt snel!

Hartelijke groet,

Martine

Share This